top of page
  • Foto van schrijverJoy Droogsma

Vegetarische levensstijl


De week zonder vlees zit er al bijna weer op. Maar wat nou als je deze levenstijl je zo bevalt en je er verder mee wilt. Steeds vaker zie je dat mensen kiezen voor een vegetarische of veganistische levensstijl. De een doet het voor het milieu, de ander om zich fitter te voelen en weer iemand anders uit respect voor dieren. Zelf noem ik mezelf een flexetarier. Ik eet wel vlees en vis, maar hooguit 20%. Ik probeer vaak mijn maaltijden zo te bereiden dat het zonder vlees/vis is. Ik vervang het bijvoorbeeld door groenten of bonen. Zo nu en dan neem ik een vleesvervanger, maar zelf een vega burger maken vind ik eigenlijk leuker. Peulvruchten en noten zijn ook ideale vervangers.


Een levensstijl zonder vlees en/of vis houdt niet alleen in dat je deze schrapt uit je menu, maar dat je ook goed moet opletten dat je alle voedingsstoffen wel binnenkrijgt. Plantaardige producten bevatten namelijk vaak niet alle voedingsstoffen die we nodig hebben. Of het lichaam neemt deze stoffen niet even goed op dan uit een stukje vlees. Een goede balans en variatie in je maaltijden is daarom voor een vegetariër zeer belangrijk.



De volgende voedingsstoffen zijn belangrijk om op te letten mocht je een vegetarische levensstijl overwegen: Ijzer, Eiwitten, Vitamine B1 en B12. Eiwitten halen we vooral uit vlees, eieren en zuivel. Maar natuurlijk zit dit ook in andere producten, maar daar neemt ons lichaam het minder van op. Mocht je dus over wegen om ook zuivel uit je maaltijden weg te laten is het erg belangrijk dat je dit op een andere manier aanvult.


Vitamine B12 halen we veelal uit vlees, maar wordt tegenwoordig ook toegevoegd aan vleesvervangers. We hebben er maar een heel klein beetje van nodig, maar het is onmisbaar voor de vorming van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Een tekort aan B12 kan onder meer bloedarmoede, geheugenproblemen en coördinatiestoringen veroorzaken. Deze verschijnselen merk je vaak pas na jaren op, omdat het lichaam een voorraad van deze vitamine aanlegt(handig he!). Daarom is het verstandig om je waardes te checken bij de huisarts en te kijken of je hiervoor supplementen moet gaan slikken.


Zelf sport ik veel en moet ik dus goed denken aan mijn herstel. Dat betekend genoeg eiwitten en koolhydraten. Daarom schrap ik zuivel niet helemaal uit mijn maaltijden. Vaak kies ik dan wel voor Alpro, maar de kwark is niet plantaardig! Mocht je wel voor de plantaardige zuivel gaan dan is er genoeg keuze in de winkelschappen. Daarnaast heb je tegenwoordig ook vegan eiwitpoeder. In mijn avond maaltijden probeer ik eiwitten uit peulvruchten te halen. Bijvoorbeeld kikkererwten of een lekkere Mexicaanse schotel met bonen. Wraps en bonen gaan ook heel goed samen, met wat rijst er bij. Ach eigenlijk zijn er genoeg mogelijkheden. Je moet er alleen even je ogen voor open doen ;)


Sinds ik de keuze heb gemaakt om minder vlees en vis te eten, voel ik mij zeker energieker en bewuster over wat ik naar binnen werk. Wanneer ik wel vlees eet is dit vooral kip. Gehakt en biefstuk laat ik vaak lekker in de winkel liggen. Kip kies ik omdat daar veel eiwitten in zitten. Daarnaast vind ik vis toch wel erg lekker, dus daar zou ik gewoon niet zonder kunnen. Dit geldt trouwens ook voor kaas, daarom zou ik dus nooit vegan worden. Ik vind het echt knap als mensen zonder kaas kunnen, ik noem mijzelf dan ook wel gewoon de kaaskop. We wonen tenslotte in Nederland he! Daarnaast geniet ik graag van eten, en dat kan gewoon zonder vlees! :)


Mocht je nou nog inspiratie zoeken voor een lekker vega recept? Ga dan voor een lekkere Mexicaanse schotel met tortilla chips! Klik hier voor het recept







30 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page